Muziek na de markt

Valerie Mignaco (sopraan), Jelma van Amersfoort (gitaar)
Deel deze activiteit

Programma: Polo Triste Americano Afandangado

Liederen met gitaar uit Frankrijk en Spanje, van ca. 1775 tot 1825

Manuel del Popolo Garcia (1775-1832)
Salvador Castro de Gistau (17??-18??)
Giacomo Merchi (1730-1789)
Fernando Sor (1778-1839)

Valeria Mignaco, sopraan
De Argentijnse sopraan Valeria Mignaco studeerde klassiek zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Barbara Pearson, Marius van Altena en Jill Feldman, en heeft haar barokke, renaissance- en middeleeuws repertoire geperfectioneerd bij musici van internationale reputatie zoals Gustav Leonhardt, Elly Ameling, Carolyn Watkinson en Max van Egmond.
Zij werd finaliste in de internationale barokke zangwedstrijd in 2004, in Chimay, en in het Young Artists Presentation van het Festival van Vlaanderen 2004, met het Ensemble Via Artis voor middeleeuwse muziek. Onlangs heeft zij met het Huelgas Ensemble meegewerkt in het Festival van Saintes, Frankrijk. Als soliste is Valeria Mignaco opgetreden met het Bach-Koor Holland en het Kamerorkest van het Concertgebouw, met het ensemble Via Artis in het “Festival de Música Antigua 2005” van de Caixa Forum in Barcelona, met de luitspeler Alfonso Marin op het “Festival de Música Antigua” in Burgos in 2005 en op het “Festival A-de-vant Garde” in München (ensemble Barcelona Nova Musica). Op het moment doet Valeria onderzoek naar de uitvoeringspraktijk van Engelse Renaissance-muziek.

Jelma van Amersfoort, gitaar
Jelma van Amersfoort studeerde gitaar en luit aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, en muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ze vervolgde daarna haar opleiding met een beurs van het Prins Bernhard Fonds aan het Royal Northern College of Music in Manchester, Groot Brittannië, waar ze gitaar studeerde bij Gordon Crosskey en John Williams, en luit bij Hugh Cherry. Ze nam deel aan masterclasses bij onder meer Nigel North, Robert Spencer en Christina Pluhar.
Jelma van Amersfoort speelt basso continuo in verschillende barokensembles en begeleidt vooral graag zangers, op luit en theorbe als op originele 19de-eeuwse gitaren. Ze was onder meer te horen in de IJsbreker, het Aqua Musica Festival, op de Dag van de Oude Muziek in Slot Zuylen, het Festival van Vlaanderen, en met het Nieuw Ensemble in het Holland Festival. Jelma publiceerde artikelen over de gitaar in de 18e eeuw.

Kosten: Gratis, vrijwillige bijdrage