Concert
Het ontroerende ‘The Divine Compassion’ van vader William Lloyd Webber en delen uit de revolutionaire rockopera ‘Jesus Christ Superstar’ van zijn zoon Andrew Lloyd Webber: twee totaal verschillende uitingen van hetzelfde verhaal, passend bij hun respectievelijke tijdsperiode. SoliAmersfoort voert ze samen uit in haar Passieconcert 2025! U bent van harte welkom!
The Divine Compassion – een ontroerende schat van William Lloyd Webber (1914 – 1982) is misschien niet zo bekend als zijn beroemde zoon Andrew, maar zijn muziek verdient zeker een plek in de schijnwerpers. Geboren in 1914 in Londen, was hij een getalenteerde componist en organist. Hij studeerde aan het Royal College of Music en werd later een gerespecteerd muziekdocent, maar zijn eigen composities bleven lange tijd onder de radar. Terwijl nieuwe, progressieve muziekstromingen opkwamen, bleef Lloyd Webber trouw aan een meer traditionele, romantische stijl. Kreeg zijn muziek misschien daardoor tijdens zijn leven niet de brede erkenning die ze verdiende?
In deze tijd echter wordt zijn werk steeds vaker herontdekt en uitgevoerd. Een van Lloyd Webbers meest ontroerende werken The Divine Compassion is daar een goed voorbeeld van.
William Lloyd Webber componeerde The Divine Compassion voor tenor- en baritonsolo, koor en orgel in 1953. Het was enerzijds een periode van grote sociaal-culturele veranderingen, maar ook een tijd waarin de kerk met de Engelse ‘choral tradition’ en de religieuze rituelen nog steeds een centrale plaats innamen in het dagelijks leven en in de muziekcultuur. Lloyd Webber componeerde vanuit deze traditionele cultuur.
The Divine Compassion vertelt nauwgezet de gebeurtenissen volgens het lijdensverhaal uit het Evangelie van Johannes. Het legt de nadruk op het spirituele aspect van Christus’ lijden: de liefde en het mededogen waarmee hij zijn offer bracht voor de mensheid. En waar de meeste passies eindigen in het graf, beëindigt Lloyd Webber zijn werk met het verhaal van Pasen; de opstanding van Jezus uit het graf, als om te zeggen: het verhaal van Christus gaat door!
De compositie is verdeeld in drie delen:
Part I The Glory Incarnate (De glorie van de incarnatie)
Part II The Glory of the Sacrifice (De glorie van het offer)
Part III The Resurrection glory (De glorie van de opstanding)
Aan het einde van elk deel is een ‘choral hymn’ opgenomen…. een moment van overdenking en reflectie. De eenvoudige melodie maakt het mogelijk om alle aanwezigen te laten deelnemen. Ook u wordt hiertoe uitgenodigd. De tekst en melodie zijn in het boekje opgenomen.
Het publiek ontving "The Divine Compassion" met gemengde gevoelens. Sommige critici prezen de melodieuze en romantische kwaliteiten van het werk, terwijl anderen het veel te conservatief vonden. Desalniettemin heeft het werk zijn plaats gevonden in het koorrepertoire en wordt het gewaardeerd om zijn oprechte expressie en vakmanschap.
In Nederland is dit werk nog zelden uitgevoerd. SoliAmersfoort zingt het vanavond met veel liefde tijdens ons Passieconcert 2025.
De revolutionaire rockopera van zoon Andrew Lloyd Webber Andrew Lloyd Webber, zoon van William, schreef Jesus Christ Superstar in de late jaren ‘60, een tijd van grote maatschappelijke veranderingen. De hippiebeweging, protesten tegen de Vietnamoorlog, de groeiende vrijheidsdrang in muziek.
Jesus Christ Superstar vertelt het verhaal van de laatste dagen van Jezus Christus, gezien door de ogen van Judas Iskariot. Het weerspiegelt de tijdsgeest door Jezus neer te zetten als een meer menselijke en controversiële figuur. Deze revolutionaire rockopera was in feite een commentaar op de veranderende waarden van de samenleving. De baanbrekende rockopera kwam uit in 1970.
De reacties op Jesus Christ Superstar waren verdeeld. Veel mensen prezen de vernieuwende aanpak en de krachtige muziek. Vooral jongeren omarmden het, omdat het een frisse kijk gaf op een klassiek verhaal. Tegelijkertijd was er ook kritiek, met name vanuit religieuze kringen. Sommigen vonden het oneerbiedig dat Jezus werd neergezet als een twijfelende mens en dat Judas een belangrijke rol had. Anderen waren teleurgesteld dat de opstanding van Jezus niet werd opgenomen. Ondanks de controverse werd Jesus Christ Superstar een groot succes en is het wereldwijd, nog steeds, populair. Neil Slater, jazzcomponist en arrangeur, bewerkte in 1973 een selectie van de liederen uit de rockopera voor koor en orgel (of piano). Slater behield bij het arrangeren zorgvuldig de energie uit de oorspronkelijke rockmuziek. En wie herkent niet ‘Jesus Christ Superstar’ of ‘I don’t know how to love Him’?
The Divine Compassion versus Jesus Christ Superstar
De composities van vader en zoon Lloyd Webber hebben hetzelfde religieuze thema: het lijden en sterven van Jezus Christus. Hun benaderingen verschillen echter hemelsbreed. The Divine Compassion is een ingetogen, traditionele religieuze compositie die de nadruk legt op mededogen en de spirituele boodschap van Christus.
Aan de andere kant, Jesus Christ Superstar is een product van de jeugdcultuur van de jaren 1960 en 1970, waarin rockmuziek en populaire muziek een enorme invloed hadden. Het biedt een meer psychologische en menselijke kijk op het verhaal van Jezus. De nadruk ligt hier op emotie, conflict en de vraagstukken rond geloof, wat typisch is voor de tijdsgeest .
Begeleiding: Erik Janse, tenor, Sven Weyens, bariton, Harry van Wijk, orgel Onder leiding van Paul Valk, dirigent
Aantal deelnemers: 110
Kosten: Kaarten zijn voor volwassenen 20 euro, jongeren tot 20 jaar; 10 euro
